Akty prawne dotyczące klasyfikacji
toksyczności pestycydów dla pszczół.
Pszczelarze ponoszący straty z powodu
zatruć pszczół, biegli występujący w sprawach o zatrucia
pszczół, a także prawnicy biorący udział w tych postępowaniach
powinni zaznajomić się z zasadami ochrony roślin, rodzajami
środków chemicznych i ich składnikami toksycznymi dla pszczół
dopuszczonymi do obrotu handlowego. Są one 'ogłaszane corocznie
w dziennikach urzędowych Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa
i Gospodarki Żywnościowej. Tabela toksyczności dla pszczół,
okres prewencji, technika wykonywania zabiegów ochrony roślin
(sposoby stosowania i dobór aparatury) są natomiast szczegółowo
opisane w zaleceniach ochrony roślin wydawanych przez Instytut
Ochrony Roślin - Zakład Upowszechnienia Postępu w Poznaniu,
zatwierdzonych przez Ministerstwo Rolnictwa, Leśnictwa i
Gospodarki Żywnościowej do stosowania w praktyce. Każdy
zainteresowany może przeto te akty prawne (często zmieniające
się w miarę postępu w tej dziedzinie) odszukać sam i pomóc
sobie w procesie.
Na podstawie akt sądowych oraz w toku procesów
autor bardzo często zauważał:
1. Nieznajomość lub nieprzestrzeganie przez osoby stosujące
środki chemiczne oraz przez urzędy gmin zaleceń Ministerstwa
Rolnictwa szczegółowo regulujących warunki bezpiecznego
dla pszczół stosowania środków chemicznych ochrony roślin
z dnia 23 maja 1976 r. ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym
MR nr 8 póz. 27.
2. Brak w urzędach gmin i kołach pszczelarzy wzorcowych
protokołów w sprawie zatruć pszczół, opracowanych przez
Ministerstwo Rolnictwa przy współudziale PZP. Są one bardzo
pomocne w pracach komisji ustalających szkodę. Poza tym
skłaniają komisję do dokładnego wypełnienia wszystkich rubryk
mających istotne znaczenie w ewentualnym procesie sądowym,
a także przy ewentualnej ugodzie.
3. Spóźnione powoływanie przez naczelników gmin komisji,
które powinny podjąć pracę niezwłocznie po zatruciu. W przeciwnym
razie pobierane przez nie próbki pszczół, kwiatów, ziemi
i innych dowodów rzeczowych mogą ulec zniszczeniu czy rozkładowi.
4. Niedbałe, losowe badanie przez komisje skutków zatrucia
w jednej lub kilku rodzinach pszczelich, mimo że istnieje
obowiązek przejrzenia wszystkich pni w zatrutej pasiece.
Każda bowiem rodzina ulega zatruciu w różnym stopniu. Poza
tym różnią się one pod względem siły i wartości, a w niektórych
mogą występować choroby. Po zatruciu komisja powinna również
stwierdzić obecność matek w badanych rodzinach pszczelich.
Pszczelarze często bowiem twierdzą bezzasadnie, iż stracili
także matki pszczele, co znacznie powiększa kwotę żądanego
odszkodowania.
5. Niepobieranie lub niezgodne z wymaganiami pobieranie
próbek pszczół, kwiatów i ziemi oraz nienależyte ich zabezpieczenie.
6. Nieokreślanie i brak danych na temat środka toksycznego,
którym dokonano zabiegu. Komisja może dane te łatwo ustalić
na podstawie dokumentów magazynowych wykonawcy zabiegów
chemicznych, oświadczeń stron, czasem nawet organoleptycznie,
wizualnie.
7. Niedocenianie roli stacji kwarantanny i ochrony roślin
w przedmiocie profilaktyki zatruć i ustalenia przyczyny
zatrucia. Stacja ta odpowiedzialna jest przede wszystkim
za racjonalne, szczegółowe opracowanie planów ochrony roślin,
z uwzględnieniem ochrony pszczół przed pestycydami, oraz
naukowy wybór pestycydów najmniej szkodliwych dla pszczół.
Do zadań jej należy też udzielanie wskazówek organizacyjnych
i metodycznych z tego zakresu dla wykonujących zabiegi chemiczne,
sygnalizacja terminów i sposobu zwalczania chorób, szkodników
oraz chwastów, dopilnowanie wykonania zabiegów ochrony roślin
w okresach nieszkodliwości pestycydów dla pszczół oraz badanie
sprzętu do zabiegów chemicznych.
8. Nieuczestniczenie przedstawicieli stacji kwarantanny
i ochrony roślin w komisjach ustalających przyczynę zatruć
i szacujących szkody w pasiekach. Dzieje się tak z winy
urzędów gmin, które mają prawo dokooptować ich do komisji.
Obecność przedstawicieli stacji w komisji zapewnia fachowe
pobieranie i zabezpieczanie próbek, o których mowa w cytowanym
już zarządzeniu ministerstwa rolnictwa, badanie stanu roślin
po zabiegach chemicznych i ewentualne ustalenie (już w toku
pracy komisji), jakim środkiem zatruto pszczoły. Do obowiązków
tej instytucji należy również badanie zatruć miodu cząstkami
pestycydów przynoszonych przez pszczoły do ula. Inaczej
bowiem konsumentom miodu, pyłku i pierzgi może grozić zatrucie.
9. Niedocenianie możliwości i dużej roli wojewódzkich ośrodków
postępu rolniczego w profilaktyce zatruć. Ośrodki te, wspólnie
z PZP, prowadzą doradztwo i szkolenie osób wykonujących
zabiegi chemiczne, a także współdziałają w popularyzacji
ochrony pszczół przed zatruciem. W dużej mierze mogą więc
przyczynić się do ograniczenia liczby zatruć.
10. Nie stwierdziłem, by w sprawach, z którymi się zaznajomiłem,
zawiadamiano prokuraturę w wypadku poważnej szkody spowodowanej
zawinionym sprowadzeniem niebezpieczeństwa dla mienia, w
znacznych rozmiarach, wyczerpujących znamiona przestępstwa
z art. 140 kodeksu karnego.
11. Należałoby wyczulić organa administracji tak stopnia
wojewódzkiego, jak i podstawowego na szczególną ochronę
pasiek przed zatruciem (organa te mają uprawnienia zarządzająco-kontrolne
i mogą wydawać zarządzenia w tym przedmiocie w granicach
udzielonych tym organom uprawnień).
12. Fachowy nadzór nad stosowaniem środków chemicznych w
poszczególnych gminach należałoby zaliczyć również do obowiązków
służby rolnej, która powinna być przeszkolona w tym zakresie.
13. Urzędy gmin powinny dysponować wykazami pasiek zlokalizowanych
na terenie gmin z dokładnymi adresami właścicieli, aby niezwłocznie
zawiadamiać ich o terminach zabiegów chemicznych.
14. Właściciele pasiek powinni być powiadamiani o zabiegach
chemizacyjnyh podwójnie, tj. przez zakład wykonujący zabiegi
i przez urząd gminy.
15. Pszczelarze powinni być zobowiązani do zgłaszania ustawienia
pasiek w danej gminie w ciągu 24 godzin (wiele pasiek wędrownych
nie jest zgłaszanych do urzędu gmin).
16. Wojewódzkie rady narodowe mogą na podstawie upoważnienia
udzielonego im przez ustawy szczególne uchwalać zarządzenia
zapobiegające zatruciom pszczół, dostosowane do warunków
danego województwa, i publikować je w dziennikach urzędowych.
17. W urzędach gmin powinien być wyznaczony pracownik referatu
do spraw rolnictwa, specjalnie przeszkolony w tym zakresie
i odpowiedzialny za ten odcinek pracy tak w dziedzinie profilaktyki,
jak i ustalania przyczyn i skutków zatruć. Do jego obowiązków
należałoby dopilnowanie niezwłocznego powołania komisji
i jej należytej pracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
18. Terminy zabiegów i środki chemiczne zalecone przez stację
kwarantanny i ochrony roślin powinny być sygnalizowane w
porę urzędom gmin i podawane do publicznej wiadomości w
celu ich należytego ogłoszenia i wyegzekwowania.
19. Należałoby częściej występować do kolegiów do spraw
wykroczeń o ukaranie winnych naruszenia przepisów § 68 i
69 Rozporządzenia Ministrów Rolnictwa i Zdrowia z 24 listopada
1959 r. w przedmiocie stosowania chemicznych środków ochrony
roślin. Ukaranie (karą aresztu do 3 miesięcy lub karą grzywny)
rażących przypadków naruszenia obowiązujących przepisów
byłoby -dobrym środkiem prewencji ogólnej.
20. Wojewódzkie związki pszczelarzy powinny dopilnować zorganizowania
kilku punktów wagowych w każdym województwie, zlokalizowanych
w różnych rejonach pożytkowych. Dane z tych punktów mogłyby
mieć w procesach sądowych istotne znaczenie dla ustalenia
wysokości szkody w miodzie.
21. Jednostki wykonujące zabiegi chemizacyjne powinny dokładnie
myć sprzęt po każdym użyciu, zwłaszcza po silnie działających
środkach toksycznych. Zabiegi dokonywane nie umytym, nie
oczyszczonym sprzętem utrudniają sądowi ustalenie, jakim
środkiem zatruto pszczoły.
22. Należałoby uczulić wszystkich pszczelarzy, a przede
wszystkim organizacje pszczelarskie na akcję prewencyjną,
tzn. by każdego roku w porę kontaktowali się i współpracowali
z jednostkami wykonującymi zabiegi ochrony roślin w celu
należytego przeprowadzenia tych zabiegów we właściwym terminie
i właściwym środkiem chemicznym, bezpiecznym dla pszczół.
Podstawą prawną ingerencji pszczelarzy zagrożonych zatruciem
rodzin pszczelich i ich żądania użycia w określonej sytuacji
środków nietoksycznych dla pszczół, uzgodnienia odpowiedniego
terminu lub usunięcia chwastów z plantacji czy też zapewnienia
środków transportu do przewiezienia pasieki na czas zabiegu
jest art. 439 kodeksu cywilnego: "Ten, komu wskutek
zachowania się innej osoby .. zagraża bezpośrednio szkoda,
może żądać, ażeby osoba ta przedsięwzięła środki niezbędne
do odwrócenia grożącego niebezpieczeństwa, a w razie potrzeby
także, by dała odpowiednie zabezpieczenie".
23. Zabiegi chemiczne powinny być przeprowadzane tylko przez
wyszkolone osoby i jednostki usługowe.
24. Poważne niebezpieczeństwo dla pszczół grozi ze strony
instytucji wykonującej zabiegi opylania lub nawożenia roślin
z samolotów i śmigłowców, które rozrzucają pestycydy nieraz
daleko poza granicę plantacji.
25. Nowo powstały kombinat rolno-przemysłowy ,,lgloopol",
bardzo prężne i nowoczesne przedsiębiorstwo posługujące
się przy zabiegach chemicznych zmechanizowanym sprzętem
oraz samolotami i śmigłowcami, może stanowić poważne niebezpieczeństwo
dla pszczół, jeżeli jego pracownicy nie będą przeszkoleni
w tej dziedzinie. (Zdarzyło się, że "Igloopol"
dokonał oprysku bobiku na powierzchni 35 ha, wskutek czego
nastąpiło zatrucie pszczół w 8 pasiekach).
26. Z etykiet na opakowaniach i z reklam pestycydów, zwłaszcza
zagranicznych, należałoby usunąć określenie "klasa
IV, praktycznie nieszkodliwa dla pszczół", gdyż wprowadza
to w błąd jednostki i osoby wykonujące zabiegi. Przekonani
o nieszkodliwości tego środka opryskują oni nim rośliny
w czasie kwitnienia, bez zachowania okresu prewencji.
27. Należałoby wprowadzić ograniczenie sprzedaży pestycydów
toksycznych dla pszczół (istnieje swoboda w nabywaniu środków
ochrony roślin) i stosowania ich przez indywidualnych rolników,
którzy przyczyniają się do wielu strat w pasiekach. Również
sprzedawcy środków chemicznych ochrony roślin powinni być
w myśl obowiązujących przepisów przeszkoleni w tej dziedzinie
i znać toksyczność środków w odniesieniu do pszczół.
28. Należałoby wyczulić i uaktywnić spółdzielnie ogrodniczo--pszczelarskie,
by dążyły do zaopatrzenia pszczelarzy w odpowiednio lekkie
ule, ułatwiające ewentualne przewiezienie pasiek, lub też
zmodernizowania uli tak, by można było zamknąć je w okresie
zabiegów na krótki czai, bez obawy padnięcia pszczół (werandy
osiatkowane, nadstawki ułatwiające wentylację i podawanie
wody itp.).
29. Na podstawie Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 10 grudnia 1985 r. (Dz.U. Nr 59) należałoby spowodować
szczególny nadzór prezesów sądów wojewódzkich nad postępowaniem
sądowym w sprawie zatruć pszczół, gdyż zdarzało się, że
procesy takie trwały nawet do 3 lat. Szybkie postępowanie
sądowe i przyznanie odszkodowania ułatwi pszczelarzom odrestaurowanie
zatrutych pasiek i pozwoli na realizację ich usług dla rolnictwa.
30. Przy każdym sądzie wojewódzkim powinni działać biegli
sądowi z dziedziny pszczelarstwa o najwyższych kwalifikacjach
teoretycznych i praktycznych, powoływani w myśl zacytowanych
przepisów (wnioskowani i opiniowani przez wojewódzkie związki
pszczelarzy).
31. Celowe byłoby wydanie jednolitego aktu prawnego, który
by wyczerpująco i kompleksowo uregulował zagadnienie ochrony
pszczół przed zatruciami, dotychczasowe bowiem przepisy
są przestarzałe, zawarte w wielu aktach różnego rzędu i
trudne do odszukania przez pszczelarzy, a nawet prawników.
32. Obowiązek ochrony pszczół przed zatruciem wynika z Konstytucji
PRL oraz z art. 33 ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska
z dnia 31 stycznia 1980 r. (Dz.U. Nr 3, póz. 6), jednej
z najbardziej nowoczesnych ustaw w tej dziedzinie. Oto ona:
"1. Ochrona świata roślinnego i zwierzęcego polega
na racjonalnym korzystaniu z zasobów świata roślinnego i
zwierzęcego, ich odtwarzaniu w sposób zapewniający utrzymanie
równowagi przyrodniczej oraz zachowaniu w stanie nienaruszonym
zasobów lub ich części o szczególnej wartości ze względu
na potrzeby naukowe lub społeczne
2. Ochrona świata zwierzęcego i roślinnego ma na celu:
a) tworzenie warunków prawidłowego rozwoju i optymalnego
spełnienia przez roślinność i zwierzęta funkcji biologicznej
na rzecz środowiska,
b) zapobieganie lub ograniczanie szkodliwych oddziaływań
na środowisko, które mogłyby niekorzystnie wpływać na zasoby
i stan świata roślinnego i zwierzęcego".
33. Ochronę środowiska naturalnego, jako ogólnokrajową potrzebę
i obywatelską powinność, szczególnie mocno akcentuje Konstytucja
PRL: "Polska Rzeczpospolita Ludowa zapewnia ochronę
i racjonalne kształtowanie środowiska naturalnego, stanowiącego
dobro narodowe". Obywatele Polskiej Rzeczypospolitej
Ludowej mają prawo do korzystania z wartości środowiska,
ale także obowiązek jego ochrony.
Zatrucia pszczół godzą w ochronę środowiska, gdyż niszczą
jednego z najpożyteczniejszych owadów świata, spełniających
ogromną rolę w zapylaniu roślin entomofilnych, dostarczających
wspaniałych produktów żywnościowych i leczniczych, a więc
mających duży wpływ na wyżywienie i zdrowie narodu.
|